Wycieczka motocyklowa – planowanie trasy. Część 2

Wycieczka motocyklowa – planowanie trasy. Część 2

Planowanie trasy

Po wykorzystaniu porad z części 1 artykułu już wiesz gdzie, po co i z kim pojedziesz. Nadszedł więc czas na planowanie trasy po której będzie przebiegać twoja wycieczka motocyklowa. Przy wytyczaniu trasy podróży motocyklowej nie jestem zwolennikiem opierania się na propozycjach nawigacji GPS, nawet w wersjach motocyklowych w trybie „trasa kręta”. Automatyczny algorytm wytyczania trasy doskonale sprawdza się kiedy chcemy szybko dotrzeć z punktu A do B. Gdy jednak chodzi o samą jazdę, o zobaczenie konkretnych miejsc, przyjemność pokonywania motocyklem drogi, wzniesień, zakrętów i serpentyn – algorytmy nawigacji wciąż nie spełniają moich oczekiwań. Każdy odcinek wolę sam zaprojektować i dopiero gotową trasę wprowadzić do nawigacji lub nauczyć się jej na pamięć.

Tobie też polecam takie podejście, pomimo iż planowanie trasy jest dość pracochłonne i zajmuje masę czasu. Korzyści są jednak znaczące gdyż przy okazji dowiadujesz się dużo o miejscach które odwiedzisz, dokonujesz świadomych wyborów co zobaczysz a z czego zrezygnujesz. Czasem na etapie planowania trasy odnajdziesz nowe cele, które możesz dodać do planu zwiedzania.

Źródłem wiedzy do przygotowania trasy mogą być:

  • Relacje i polecenia znajomych
  • Przewodniki książkowe po krajach i regionach
  • Mapy „papierowe”
  • Mapy Google i Street View
  • Relacje turystów na stronach internetowych
  • Wideorelacje i reportaże np. na YouTube
  • Opisy tras na tym blogu

Etap 1 – drogi pomiędzy punktami docelowymi

Planowanie trasy zacznij od naniesienia na mapę (papierową lub elektroniczną) wszystkich punktów, które chcesz odwiedzić w trakcie wyjazdu. Czasami układają się one mniej więcej w linii (wtedy jest łatwiej) a czasami są bezładnie rozrzucone po dużym obszarze.

Zanim wytyczysz finalną trasę, poszukaj najciekawszych dróg pomiędzy tymi punktami.

Wybieraj drogi:

  • bardziej kręte niż inne.
  • dostępne okresowo
  • mające ograniczenia wjazdu dużych pojazdów lub zespołów z przyczepą
  • o dużych nachyleniach (>10%)
  • widokowe lub wskazane jako turystyczne

W zależności od założeń wyjazdu odrzuć lub zaakceptuj drogi szutrowe.

Aby zidentyfikować powyższe cechy dróg, bardzo przydatne są papierowe mapy turystyczne w skali nie większej niż 1:300 000. Zidentyfikuj odpowiednie symbole w legendzie i szukaj ich na mapie. Na tym etapie klasyczne mapy wciąż są wygodniejsze niż Mapy Google.

Jeśli stajesz przed wyborem jednej z alternatywnych dróg lub nie masz pewności czy oglądana na mapie droga będzie Ci się podobać – nieocenioną pomoc znajdziesz w Street View. Dzięki temu serwisowi, dużą część dostępnych dla pojazdów arterii można przemierzyć wirtualnie, klikając myszką i rozglądając się po okolicy. Wysokiej rozdzielczości zdjęcia niemal zawsze wystarczają do dokonania wyboru. Oczywiście natrafisz też na miejsca nieobjęte tą usługą (np. niemal cały obszar Austrii). Wtedy pozostaje Ci wyszukanie zdjęć i filmów udostępnionych w sieci Internet lub zaryzykowanie i przekonanie się na miejscu…

Etap 2 – wyszukanie marszruty

Wybrane w ten sposób odcinki spróbuj poukładać w postępującą w określonym kierunku marszrutę. W sytuacji gdy trudno ułożyć je w linię, przychodzi czas na decyzję o pominięciu zbyt odległych lub mniej istotnych celów.

Następnie wyszukaj na planowanej trasie stacje benzynowe i sprawdź czy nie występuje pomiędzy nimi odcinek dłuższy niż zasięg motocykla. Jeśli tak się stało, musisz zmodyfikować trasę, uwzględniając położenie najbliższych stacji paliw. Zapisz też godziny ich działania o ile takie informacje są dostępne. Alternatywą będzie wożenie kanistra ale to rozwiązanie szczerze odradzam o ile istnieją inne możliwości.

Etap 3 – szacowanie czasu jazdy

Gdy zgrubna marszruta jest wytyczona, należy oszacować czas potrzebny do przejechania poszczególnych odcinków oraz całości trasy. Aby to zrobić możesz wykorzystać Mapy Google i ich funkcję wytyczania trasy. Najprawdopodobniej konieczne będzie poprzesuwanie myszką śladu trasy tak aby przebiegała przez wytyczone wcześniej odcinki dróg. Otrzymany szacunek jest w miarę poprawny o ile dodasz do niego czas przerw i zwiedzania. Jeśli na trasie wypadają przeprawy promowe – dodaj też czas oczekiwania na prom i czas rejsu.

Korzystając z Map Google możesz jednak natrafić na problem gdy na trasie znajduje się zamknięty odcinek drogi. Dzieje się tak np. gdy letnią trasę planujesz zimą – Google „wie” że droga np. przez przełęcz jest wtedy nieczynna i uparcie próbuje ją ominąć wytyczając coraz bardziej udziwnione trasy. Aby przekonać Google do wytyczenia poprawnej trasy spróbuj zmienić datę wyjazdu lub przyjazdu, podając czas gdy wszystkie drogi na trasie są otwarte.

Etap 4 – ustalanie czasu trwania wycieczki

Teraz dysponujesz już trasą i ilością dni, które zajmie twoja wycieczka motocyklowa. Planując trasy wielodniowe dobrą praktyką jest rezerwowanie 1 wolnego dnia na każde 4-5 dni jazdy. Z praktyki wiem że chroni to przed pośpiechem i jazdą „na siłę” w celu dogonienia terminów. Ten dodatkowy dzień przyda się gdy będziesz potrzebować odpoczynku od jazdy, gdy napotkasz  załamanie pogody, złapiesz gumę lub będziesz mieć inny problem techniczny albo zdrowotny. Czasem możesz też trafić w miejsce, któremu zechcesz poświęcić więcej czasu niż było to zaplanowane. Wtedy taka rezerwa jest bezcenna!

Na tym etapie możesz (ale nie musisz) rozplanować rezerwacje noclegów. O tym jak ja radzę sobie z tym zagadnieniem przeczytasz w kolejnym odcinku tego artykułu.

Etap 5 – przygotowanie asysty nawigacyjnej

Ostatnim etapem planowania trasy jest stworzeniu jej fizycznego zapisu i wybranie sposobu korzystania z niego w czasie jazdy. I tu znowu w grę wchodzą osobiste preferencje. Niektórzy drukują listę manewrów z numerami dróg i nazwami miejscowości, niektórzy uczą się przebiegu trasy na pamięć, inni nanoszą ją pisakiem na mapie ale i tak większość motocyklistów używa do tego nawigacji GPS. Tobie również polecam to rozwiązanie…

W zależności od rodzaju nawigacji, trasę można wpisać bezpośrednio w aplikacji urządzenia lub wcześniej przygotować ją na komputerze i załadować w postaci pliku. Ja używam nawigacji Garmin, do której można bezpłatnie pobrać wygodny program o nazwie BaseCamp w wersji na PC lub Mac. W programie, zaznaczając kolejne punkty trasy, przygotowuję odcinki pomiędzy poszczególnymi celami wycieczki. Gotowe trasy importuję bezpośrednio do nawigacji. Stosuję jednolite nazewnictwo poszczególnych odcinków aby w łatwy sposób wyszukiwać ten który potrzebny jest na dany dzień. Po wskazaniu odcinka, nawigacja wczytuje go jako trasę i można ruszać w drogę – wycieczka motocyklowa jest zaplanowana!

Trasy gotowe do ściągnięcia

Jeżeli mimo wszystko nie czujesz się komfortowo z planowaniem przejazdu w nieznanych Ci miejscach, zapraszam Cię do skorzystania z ciągle rosnącej bazy gotowych plików GPX opisanych tras. Możesz je pobrać z tej strony i załadować do swojej nawigacji GPS. Każda z tras jest opisana, zwizualizowana na mapie i symulacji 3D oraz uzupełniona zdjęciami. Każda została przynajmniej raz przejechana, niektóre wielokrotnie i to w różnych warunkach pogodowych.

Czy podobał Ci się ten artykuł? Jeśli tak to nie zapomnij zasubskrybować tego bloga – nie ominie Cię dalszy ciąg, który wkrótce opublikuję. Niebawem przeczytasz część czwartą artykułu – o pakowaniu…

Cykl obejmuje części:
Cel i ludzie < Planowanie trasy > Noclegi > Pakowanie >Sprzęt