Wycieczka motocyklowa – jak ją przygotować? Część 1
Wstęp
Poniższy tekst jest skrajnie subiektywnym spisem spraw, na które zwykłem zwracać uwagę planując wycieczkę motocyklową. Nie jest żadną prawdą objawioną ani poradą gwarantującą sukces twojego wyjazdu. Po odbyciu wielu podróży mogę Cię jedynie zapewnić, że „u mnie to działa”. Potraktuj więc ten tekst jako listę zagadnień, nad którymi warto się zatrzymać i zastanowić. Zobacz czy i jak moje doświadczenia możesz świadomie zaadoptować dla siebie. Przykładowo – jeśli czytasz o tym że każda wycieczka motocyklowa powinien mieć swój cel ale twoja codzienna praca niezmiennie składa się z setek osiąganych i rozliczanych „targetów” to masz pełne prawo pomyśleć: „NIE! mój wyjazd ma być odpoczynkiem od realizacji celów i będzie całkowicie spontaniczny”. I to założenie może być główną zaletą planowanej wycieczki! Ważne aby było wynikiem świadomej decyzji a nie wynikło z braku zastanowienia. A więc do dzieła – najpierw omówimy wspomniany cel wyjazdu…
Cel wyjazdu
Niezależnie od tego czy ruszasz na popołudniową przejażdżkę czy na dwutygodniową trasę przez Alpy – warto aby twoja wywieczka motocyklowa miała cel do osiągnięcia. Konkretny, ambitny i możliwy do zrealizowania. Tak dobrany aby pasował do Ciebie i twojego wyjazdu. Przykładowo może to być przejechanie 5 najwyższych przełęczy Alp, pielgrzymka do miejsca kultu, objechanie Polski wzdłuż jej granicy albo dotarcie do osoby lub miejsca, które chcesz odwiedzić.
Określenie konkretnego celu pomaga już na etapie planowania wyjazdu a potem towarzyszy w czasie całej jazdy. Przy trasach wielodniowych, poza głównym celem wyjazdu, staram się też określić cel na każdy dzień. Jest nim zazwyczaj jakaś atrakcja, miejsce, zabytek, interesujący odcinek drogi. Coś co czyni ten dzień specjalnym, w przyszłości łatwym do odnalezienia w pamięci.
Jeśli w czasie wyjazdu planuję piesze zwiedzanie, staram się aby na każdy dzień przypadł jeden lub najwyżej dwa takie miejsca do zobaczenia i to one stają się celem dnia. Gdy zdefiniujesz cel, łatwiej jest nim też „zarazić” innych motocyklistów, łatwiej nakłonić do wspólnej podróży według twojego pomysłu. A skoro o towarzyszach podróży mowa to czas na kolejny aspekt planowania…
Ludzie z którymi jedziesz
To z kim wyruszysz w podróż ma ogromne znaczenie dla przebiegu wyjazdu i waszej satysfakcji z wycieczki motocyklowej. Możesz przyjąć założenie że im dłuższy i trudniejszy wyjazd, tym uważny dobór kompanów podróży ma większe znaczenie! Oczywiście każdy ma własne wyobrażenie i potrzeby towarzyskie co predestynuje wybory. Ważne jednak aby mieć świadomość wpływu towarzyszy na przebieg wyjazdu, jego dopuszczalną intensywność, postawione cele itd. Zupełnie inny charakter mają samotna wycieczka motocyklowa na drugi koniec Europy, romantyczna podróż we dwoje czy zwariowany wypad kilku przyjaciół na weekend do Rumunii. Zawsze jednak działają pewne podstawowe zasady, które warto omówić z uczestnikami jeszcze przed wyruszeniem:
Pomocne porady
- Tempo jazdy i trudność trasy zawsze należy dopasować do najmniej doświadczonego kierowcy.
- Długość dziennego dystansu i częstość odpoczynków powinno się uzależniać od możliwości najsłabszego kondycyjnie uczestnika (dotyczy to także pasażerów, zwłaszcza jeśli jadą z Tobą dzieci).
- Odcinki pomiędzy tankowaniami muszą być dostosowane do motocykla o najmniejszym zasięgu.
- Dobrze aby w czasie tankowania wszyscy uzupełniali paliwo, nawet jeśli nie zużyli całego zapasu. Zmniejszy to ilość wizyt na stacjach do minimum, oszczędzi czas i nerwy.
- Im więcej uczestników wyjazdu, tym więcej czasu zajmuje codzienna logistyka: pakowanie, tankowanie, jedzenie i przerwy. Należy to uwzględnić już przy planowaniu.
- Cele i plany powinny być znane i zaakceptowane przez wszystkich uczestników. W większych grupach (powiedzmy powyżej 4-5 osób) przydatna jest wieczorna lub poranna odprawa na której omówicie plany na nadchodzący dzień, miejsca posiłków, zwiedzania i noclegu.
- Zawsze dopuszczaj możliwość zmiany planów. Próba realizacji założeń wycieczki “na siłę” i wbrew okolicznościom zwykle nie kończy się sukcesem.
Umiejętności i doświadczenie uczestników
Planując wyjazd w kilka osób uwzględnijcie swoje umiejętności. Jeśli celem wyjazdu nie jest szkolenie to warto aby wszyscy uczestnicy mieli zbliżony poziom umiejętności. W innym przypadku najmniej doświadczony będzie wiecznie zestresowany a starzy wyjadacze ciągle znudzeni.
Rodzaje motocykli
Zbierając grupę uwzględnijcie specyfikę motocykli. Wymieszanie skrajnie odmiennych rodzajów pojazdów może spowodować problemy gdyż np. sporty nie pojadą błotem i szutrami a kierowcy enduro będą cierpieć na bardzo szybkich przelotach autostradami. A twoja wycieczka motocyklowa powinna być miłym wspomnieniem dla wszystkich jej uczestników…
Stan techniczny motocykli
Wycieczka motocyklowa oznacza wiele godzin nieprzerwanej pracy silnika i innych mechanizmów, dodatkowe obciążenie konstrukcji bagażem, czasami znaczne różnice temperatur.
Jadąc, będziesz daleko od znanych Ci warsztatów i sklepów z częściami. Z tego powodu, przed dłuższym wyjazdem, każdy uczestnik (z Tobą na czele) powinien we własnym zakresie zadbać o stan techniczny motocykla. Każda awaria będzie wpływać na całą grupę. Im więcej motocykli pojedzie, tym większe będzie ryzyko wystąpienia problemów i opóźnień. Jeśli jesteś organizatorem wyjazdu – szczegółowo wypytaj uczestników czy ich motocykle są naprawdę gotowe do drogi. Wszystkich awarii nie da się przewidzieć ani im zapobiec ale oczywiste czynności serwisowe trzeba wykonać przed podróżą. Kilka razy byłem świadkiem zupełnie niepotrzebnych problemów gdy w połowie wyjazdu okazywało się że przetarła się właśnie „całkiem dobra” opona, dziwnym trafem zużyły się „prawie nowe” klocki hamulcowe albo kierowca nie miał bladego pojęcia jakim olejem powinien uzupełnić ubytek w motocyklu, który nigdy nie „bierze oleju”.
Zaniedbania, na które przymykasz oko, prędzej czy później będą kosztować Cię niepotrzebne nerwy, dodatkowe wydatki i co najgorsze mogą zepsuć wyjazd.
Sprawdzeni kompani długich podróży
O ile celem twojego wyjazdu nie jest nawiązywanie nowych, ekscytujących znajomości i ich jednoczesne testowanie w trudnych warunkach, nie wyruszaj w długie trasy z osobami które słabo znasz. Wybierzcie się wcześniej kilka razy na mniejsze wycieczki i zobaczcie jak radzicie sobie przy zmęczeniu lub niekorzystnych warunkach. Niedopasowanie charakterów i sposobów działania w czasie kilkutygodniowej podróży może zepsuć nawet najlepszy wyjazd.
Czy podobał Ci się ten artykuł? Jeśli tak to nie zapomnij zasubskrybować tego bloga – nie ominie Cię dalszy ciąg, który wkrótce opublikuję. Niebawem przeczytasz część czwartą artykułu – o pakowaniu.
Cykl obejmuje części:
Cel i ludzie > Wytyczanie trasy > Noclegi > Pakowanie >Sprzęt
Super artykuł. Czytam resztę 🙂
Haha. Kusz! Poznajesz tą oponę? Bardzo fajny artykuł. Zresztą jak wszystkie na stronie… Pozdrawiam.
Też się zdziwiłem jak w Norweski asfalt zjechał oponę, ale za to jak trzyma, nawet na mokrym.