
Tunel Laerdal – górą czy dołem? Oto jest pytanie!
Kod: EU_NO_Laerdalstunnelen
Kraj: Norwegia
Lokalizacja początku: Most Hardanger (Norwegia)
Lokalizacja końca: Tunel Laerdal (Norwegia)
Trudność: 2/5
Płatna: Nie (dla motocykli)
Długość: 178 km
Czas przejazdu: 3 h
Promy: Nie
Maksymalna wysokość: 1300 m n.p.m.
Odcinek łączący most Hardanger z miejscowością Laerdal (Lærdal), pokaże Ci jak atrakcyjna może być jazda po norweskich drogach. Zakosztujesz na niej po trosze wszystkich atrakcji tego kraju. Zobaczysz niesamowite tunele z podziemnymi rondami, niesamowity most wiszący ponad fiordem, drogi wijące się nad samą wodą oraz górskie serpentyny wspinające się na skaliste przełęcze. Czeka Cię też decyzja, którą opcję trasy wybrać: jazdę najdłuższym tunelem świata czy górską drogą biegnącą ponad nim.
Czego spodziewać się na tej trasie?
Podróż zaczynasz od ronda w tunelu. Możesz na nim kontynuować trasę prowadzącą od wodospadu Vøringsfossen. Tunel którym jedziesz zakręci o 90 stopni w lewo po czym zobaczysz nieopodal jasny wylot gigantycznego portalu. Z ciemności tunelu wyjedziesz prosto na niezwykle malowniczy wiszący most Hardanger.
Most ten śmiało można uznać za arcydzieło techniki. Jego czteroletnia budowa zakończyła się w 2013 roku. Jest jednym z najdłuższych mostów wiszących na świecie. Jego całkowita długość wynosi 1380 metrów a rozstaw pylonów 1310 metrów. Jezdnia znajduje się 55 metrów nad lustrem wody Eidfjorden a pylony mają wysokość 200 metrów. Główne liny podtrzymujące konstrukcje zostały na miejscu zaplecione z ponad 20 tysięcy drutów każda i ważą razem 6 400 ton. Przejazd mostem jest płatny, motocykle są jednak zwolnione z myta.
Po drugiej stronie fiordu jezdnia mostu również ginie w czeluści tunelu. Tu, podobnie jak na drugim brzegu, napotkasz podziemne rondo, z którego zjedziesz pierwszym zjazdem w prawo. Po wyjechaniu z tunelu znajdziesz się na drodze biegnącej tuż nad wodą fiordu.
Po 13 km malowniczej drogi dotrzesz do miejscowości Ulvik. Tam zaczyna się nieco bardziej ambitny, górski odcinek drogi. Czeka Cię sporo ciasnych zakrętów i niesamowite widoki. Miejscami jezdnia jest dość wąska ale wyminięcie pojazdów z przeciwka nie nastręczy problemów.
Po przejechaniu przez przełęcz zjedziesz nad Granvindeltaet, malowniczy zbiornik, nad brzegiem którego wiedzie twoja dalsza droga. Gdy wody jeziora zostaną za tobą, wjedziesz do Tunsbergtunellen.
Kolejny odcinek będzie nieco monotonny ale przy dobrej pogodzie możesz podziwiać odległą panoramę ośnieżonych szczytów, ku którym podążasz. Drogą E18 dojedziesz do miejscowości Gunvangen za którą czekają na Ciebie dwa imponujące tunele: Gudvangatunnelen o długości ponad 11 km i Flenjatunnelen o długości 5 km.
Po drugiej stronie tuneli znajdziesz się w niewielkiej miejscowości Flåm. Mimo pozornie niewielkiego nabrzeża, przybijają tu ogromne statki wycieczkowe a na brzeg schodzą tłumy turystów. W czasie gdy żaden gigant nie stoi w porcie miejsce to świetnie nadaje się na chwilę przerwy w podróży. Po opuszczeniu Flåm, korzystając z trzech krótkich tuneli, objedziesz końcówkę fiordu i dotrzesz do ronda na którym musisz dokonać wyboru:
- jedziesz prosto – czeka Cię Lærdalstunnelen – najdłuższy tunel drogowy świata (25 km)
- skręcasz w lewo – przed Tobą Śnieżna Droga prowadząca przez pasmo w którym wykuto tunel.
Ja sugeruję wybrać jedno i drugie! Najpierw możesz przejechać tam i z powrotem Śnieżną Drogą a następnie po powrocie do ronda, kontynuować podróż przez tunel do miejscowości Lærdal. Warto!
Śnieżna Droga (Snøvegen) przecina górski grzbiet oddzielający miejscowości Laerdal i Aurland, położone na końcach dwóch odgałęzień Sognefjordu, najdłuższego fiordu świata. Kręta i stroma droga wspina się na wysokość 1300 m n.p.m., gdzie nawet latem napotkać można spore ilości śniegu, któremu droga zawdzięcza swoją nazwę.
Wcześniej, na wysokości 650 m n.p.m. znajduje się niezwykła platforma widokowa Stegastein . Jest zbudowana z drewna i zakończona wielką szybą zamiast balustrady. Z tego miejsca, wysuniętego daleko za krawędź stoku, rozciąga się niesamowity widok na Aurlandsfjorden i okoliczne góry. Obok platformy znajduje się niewielki parking na którym bez trudu możesz zaparkować motocykl.
Droga przez przełęcz prowadzi wśród samotnych skał i niewielkich polanek na których rachityczna roślinność walczy ze śniegiem i lodem. Otoczenie wydaje się dzikie i niedostępne. Nawet latem warto ubrać się porządnie bo w tym miejscu ciepło raczej nie będzie.
Zjazd ku miejscowości Aurland daje możliwość podziwiania szybkiej zmiany typu roślinności. To co np. w Alpach wymaga pokonania 2 czy 3 kilometrów w pionie, tutaj dzieje się na dystansie niewiele przekraczającym tysiąc metrów. Wyraźnie widać wpływ północy…
Zjazd ze Śnieżnej Drogi kończy się krótkim odcinkiem nad samą wodą odnogi fiordu, na końcu której leży Aurland oraz wylot Lærdalstunnelen.
Tunel Laerdal (Lærdalstunnelen) ma długość 24,51 km co daje mu pierwsze miejsce na świecie w kategorii tuneli drogowych. Ruch w tunelu jest dwukierunkowy. W trzech miejscach tunel został poszerzony i w oświetlonych na niebiesko salach możliwe jest zatrzymanie pojazdu a nawet zawrócenie w razie konieczności. Tunel budowano od 1995 do 2000 roku. Wydobyto przeszło 2,5 mln metrów sześciennych skały a łączny koszt budowy wyniósł ponad 113 mln. dolarów. Z tą niezwykłą konstrukcją wiąże się kilka interesujących ciekawostek. W całym tunelu jest zasięg komórkowy a ruch pojazdów jest monitorowany z dwóch niezależnych ośrodków w Laerdal oraz Bergen. Oprócz trzech sal, w tunelu przygotowano 15 miejsc w których możliwe jest zawrócenie autobusów i ciężarówek z przyczepami. Co 250 metrów zainstalowane są telefony alarmowe a gaśnice rozlokowano co 125 metrów. Jest to też pierwszy na świecie tunel z biologiczno-mechanicznym systemem oczyszczania spalin. Świeże powietrze jest tłoczone z obu końców tunelu a zanieczyszczone wyciągane do dodatkowego tunelu. Prowadzi on do oddalonej o 9,5 km jaskini w której następuje wstępne oczyszczenie z dwutlenku węgla dzięki rosnącym tam roślinom. Następnie pył i kurz usuwany jest elektrostatycznie a reszta dwutlenku węgla pozostałego w powietrzu pochłaniana jest w filtrach chemicznych.
Przejazd tunelem jest niewątpliwie atrakcją, warto zatrzymać się w jednej z sal w celu zrobienia zdjęć. Wylot tunelu zaprowadzi Cię do centrum Aurland, gdzie obok stacji benzynowej znajduje się rondo z którego możesz kontynuować podróż lub zawrócić na Śnieżną Drogę ponad tunelem.