Timmelsjoch – alpejska brama do Włoch

Timmelsjoch – alpejska brama do Włoch

Nazwa: Timmelsjoch
Kod: EU_A_Timmelsjoch
Kraj: Austria, Włochy
Region: Tyrol
Lokalizacja początku: Sölden (Austria)
Lokalizacja końca: San Leonardo In Passiria (Włochy)
Trudność: 3/5
Płatna: Tak
Długość: 51 km
Maksymalne nachylenie: 13%
Czas przejazdu: około 1 h
Maksymalna wysokość: 2509 m n.p.m.
Pokonana wysokość: 1257 m

Timmelsjoch – droga zbudowana specjalnie dla nas…

Przełęcz Timmelsjoch, zwana też Passo del Rombo, znajduje się na wysokości 2474 m n.p.m. i stanowi połączenie między dolinami Ötztal w Austrii i Passeier we Włoszech. Przez przełęcz prowadzi płatna wysokogórska droga alpejska, która z racji na swoje walory jest bardzo popularna wśród motocyklistów. Najwyższy punkt drogi leży na wysokości 2509 m n.p.m. a cała droga pełna jest zakrętów i zapierających dech widoków. Jest świetnie utrzymana a w kluczowych jej punktach znajduje się szereg atrakcji turystycznych. Jeśli masz taką możliwość – zarezerwuj sobie nieco więcej czasu niż to konieczne do samego przejechania tej trasy.

Nieco historii Timmelsjoch

Pierwsze ślady pasterskich osad w okolicy Timmelsjoch siegaja wczesnej epoki kamiennej. W początkach epoki brązu, po cofnięciu się lodowców rejony te odwiedzały liczne wędrowne plemiona i grupy myśliwych. Już wtedy przełęcz wykorzystywano do komunikacji pomiędzy sąsiadującymi dolinami.

W średniowieczu obszar dzisiejszego Tyrolu był szybko rozwijająca się krainą w której kwitło górnictwo, pozyskiwano marmur, kamienie półszlachetne a także łupki naftowe. Przełęcz Timmelsjoch była wtedy szczególnie ważnym bo najkrótszym szlakiem komunikacyjnym w okolicy.

Pierwsze plany budowy drogi przez Timmelsjoch zostały opracowane w 1897 r., jednakże budowy drogi nie rozpoczęto. Prawdopodobnie z powodu bliskości alternatywnej drogi przez przełęcz Brenner do projektu powrócono dopiero w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku. Zmieniły się też założenia przyświecające inwestycji – nie miała już znaczenia jako droga tranzytowa ale jej celem miało być turystyczne ożywienie regionu. Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się jesienią 1955 r. W lipcu 1959 r., po czterech latach budowy, 12-kilometrowa droga została w końcu otwarta dla publiczności. Timmelsjoch Hochalpenstrasse była dobrze zaprojektowana i zintegrowana z krajobrazem.

Timmelsjoch – przebieg trasy

Do punktu poboru opłat

Podróż ku przełęczy zaczynasz w miejscowości Sölden. Za miejscowością droga odbija w głęboka zalesiona dolinę. Wzdłuż koryta rzeki wspina się na stok aż do kompleksu stacji kolejek narciarskich. Kawałek dalej dojedziesz do bramek opłat. W nowo powstałym budynku mieści się muzeum motocykli a obok punkt widokowy, restauracja i instalacja poświęcona lądowaniu balonu stratosferycznego Piccarda.

Ku szczytowi przełęczy

Po uiszczeniu opłaty i wyruszeniu w dalszą drogę zauważysz że roślinność staje się coraz uboższa a droga pnie się coraz bardziej stromo po zboczu. Po chwili jazdy skręca ostro w prawo. Obok drogi zobaczysz tajemniczy betonowy sześcian z otworem w kształcie sylwetki. To kolejna instalacja historyczna odkrywająca przemytniczy charakter szlaku.

Zanim dotrzesz do szczytu przełęczy czeka Cię kilka niezbyt wymagających serpentyn. Na samej przełęczy znajdziesz kolejna betonową instalację, tym razem w kształcie wielkiej lunety. Wewnątrz znajduje się ekspozycja poświęcona historii drogi i regionu. Zaraz obok przebiega granica z Włochami za którą rozpoczniesz długi zjazd w dolinę.

W dół ku dolinie

Droga biegnie trawersem po surowych skałach i wkrótce wpada kolejno do trzech niezbyt długich ale ciemnych i surowych tuneli. Za ostatnim z nich zaczynają się szerokie ale ciasne serpentyny z których roztacza się malownicza panorama. Momentami widok urwiska tuż za krawędzią jezdni może powodować mocne bicie serca! Łącznie czeka Cię 10 zawrotek po których droga nadal będzie trawersować po niemal pionowej ścianie. I znowu napotkasz trzy krótkie tunele. Dzięki zasłaniającym widok krzakom i drzewom droga będzie teraz mniej wyeksponowana co oczywiście wcale nie znaczy że obok nie będzie stromego spadku. Po długim w miarę prostym odcinku znowu zaczną się serpentyny a za nimi kolejny zestaw tuneli. Wokół nie ma już śladu skalnej surowości, wśród zieleni będziesz mijać liczne zabudowania. To znak że powoli zbliżasz się do końca trasy.

Timmelsjoch – informacje praktyczne

  • Droga przez przełęcz jest płatna. Jednorazowy przejazd motocyklem w 2018 r. kosztował 14 euro. Przejazd tam i z powrotem to wydatek 19 euro a bilet sezonowy 70 euro
  • Droga jest czynna od połowy czerwca do połowy października w godzinach od 7:00 do 20:00.
  • Możliwe są okresowe zamknięcia trasy, dobrze jest przed wyjazdem sprawdzić aktualny stan drogi na stronie https://www.timmelsjoch.com/en/timmelsjoch-high-alpine-road/
  • Na drodze obowiązuje zakaz poruszania się większych autobusów, ciężarówek i przyczep dłuższych niż 4,5m
  • Droga jest popularna również wśród rowerzystów, w sezonie i przy ładnej pogodzie możesz spodziewać się ich wielu na całej długości trasy.

Trasa do pobrania

Przydatne odnośniki

Galeria zdjęć