Kupujemy używany motocykl
Mało co powoduje tak silne emocje jak zakup wymarzonego jednośladu. Jeśli decydujesz się na zakup motocykla używanego to dodatkową adrenalinę powoduje okazyjność zakupu i niepewność stanu technicznego. Największą trudność sprawia zakup pierwszego w karierze motocykla. Nie możesz wtedy polegać na swoim doświadczeniu używania poprzednich motocykli. Dla mniej doświadczonych kupujących używany jednoślad przygotowałem poniżej nieco porad, które powinny trochę ułatwić dokonanie rozsądnego zakupu.
- Zanim wyruszysz na łowy, spróbuj zawęzić rozpiętość poszukiwań. Dzięki rozmowom z innymi motocyklistami, lekturze internetowych opisów i testów oraz śledzeniu dyskusji na forach, postaraj się zmniejszyć ilość rozważanych modeli do dwóch lub trzech. Najłatwiej będzie, gdy poszukiwania rynkowych ofert zawęzisz do jednego, konkretnego modelu. Określ też maksymalny budżet, jaki możesz przeznaczyć na zakup, oddzielając od niego planowane wydatki na strój i konieczne wyposażenie.
- Zapoznaj się z internetowymi dyskusjami użytkowników, zidentyfikuj powtarzalne problemy dotyczące wybranego modelu, zwracając uwagę na wersję i rocznik. Zebrany w ten sposób materiał posłuży Ci do weryfikacji stanu technicznego kupowanego pojazdu i pozwoli zorientować się w prawdomówności sprzedawcy.
- Poszukaj wybranego motocykla wśród bliższych i dalszych znajomych. To zazwyczaj najpewniejsze źródło zakupu używanego motocykla.
- Jeśli nie znajdziesz wymarzonego pojazdu wśród znajomych, zacznij od sprawdzonych komisów i sprzedawców. Jeśli u nich również się nie powiedzie – pozostają ogłoszenia w serwisach internetowych.
- Gdy namierzysz już interesującą ofertę, zacznij od przeanalizowania udostępnionych zdjęć i opisów. Czasami już na tym etapie możesz trafić na niepokojące sygnały, np. malowanie, którego w danym roku produkcji nie było. Skontaktuj się ze sprzedającym i dowiedz się o szczegóły oferty. Poproś też o numer rejestracyjny (jeśli nie widać go na zdjęciach) oraz o numer VIN i datę pierwszej rejestracji. Dysponując tymi danymi możesz sprawdzić podstawowe informacje pod adresem: https://historiapojazdu.gov.pl/. Dowiesz się między innymi czy polisa OC jest ważna i czy motocykl ma aktualne badanie techniczne. Możesz też popytać w środowisku użytkowników danego modelu – być może rozważany egzemplarz jest znany i ludzie podzielą się z Tobą swoją wiedzą. Jeśli na tym etapie wszystko jest ok – umów się na oględziny.
- Zanim wyruszysz na spotkanie, zdobądź instrukcję obsługi oraz instrukcje serwisową dla wybranego modelu. Pozwolą Ci szczegółowo przygotować się do wywiadu ze sprzedającym i oględzin pojazdu. Z nich dowiesz się gdzie szukać poszczególnych punktów kontrolnych, jakie są graniczne wartości zużycia elementów takich jak tarcze hamulcowe czy łańcuch. Tam również znajdziesz częstotliwość i zakres prac serwisowych.
- Przygotuj podstawowe wyposażenie do oględzin: małą latarkę, rękawiczki jednorazowe, suwmiarkę lub sprawdzian rozciągnięcia łańcucha, śrubę mikrometryczna do pomiaru grubości tarcz oraz inne posiadane wyposażenie które może być przydatne.
- Jeśli jest to możliwe, zabierz ze sobą bardziej doświadczonego motocyklistę, najlepiej użytkownika wybranego modelu motocykla. Idealnie jeśli będzie to bezstronny mechanik, zawodowo zajmujący się serwisem motocykli. Wskazane aby ta osoba dokonała oględzin oraz jazdy próbnej. Być może będzie też pomocna w powrocie nowym nabytkiem.
- Ochłoń (wiem że to trudne) i nie zakładaj że dziś kupisz ten motocykl. Zachowaj krytycyzm i czujność. Nie pokazuj sprzedającemu swojego pragnienia posiadania tego konkretnego motocykla bo będzie mniej skłonny do obniżenia ceny w czasie negocjacji. Jeśli przyjedziesz do niego samochodem – ubiór motocyklowy pozostaw w bagażniku. Niech na razie nie będzie oczywiste, że okaże się potrzebny.
- Jeśli będzie to możliwe – zorganizuj oględziny w warsztacie motocyklowym. W wielu serwisach można umówić się na przedzakupowy przegląd stanu używanego motocykla. Koszt z reguły pokrywa kupujący ale w stosunku do ceny motocykla nie będzie to duży wydatek. Taki przegląd umożliwi wiarygodną ocenę pojazdu.
- Jeśli oględziny organizujesz własnymi siłami – postaraj się przeprowadzić je przy dobrym oświetleniu i z wygodnym dostępem do motocykla z każdej strony. Nie spiesz się, działaj metodycznie, najlepiej według wcześniej przygotowanej listy kontrolnej. Jej przykład znajdziesz na końcu artykułu. Być może w przypadku wybranego modelu niektóre jej punkty będą nieadekwatne a niektórych będzie brakowało – zredaguj tę listę pod konkretny przypadek. Potem przejdź ją krok po kroku, nie omijając żadnego z punktów. Używany motocykl jest jak książka z której wiele można wyczytać.
- W wywiadzie ze sprzedającym postaraj się zweryfikować historię motocykla, jego przeglądów i wymiany podzespołów. Porównaj to z wiedzą uzyskaną z Internetu, instrukcji obsługi i instrukcji serwisowej. Nie poprzestawaj na słownych zapewnieniach, poproś o raporty z serwisu, faktury i tym podobne dokumenty.
- Obudź swoją czujność, jeśli znajdujesz niewyjaśnione sprzeczności w historii albo ślady napraw, które nie są odpowiednio udokumentowane. Nie sugeruję aby każdego sprzedawcę traktować jak potencjalnego kłamcę, niemniej jednak prawdomówny właściciel powinien być w stanie wyjaśnić wszelkie wątpliwości – pytaj więc aż znikną ostatnie. Analizuj też co mogło się dziać z motocyklem na podstawie śladów na jego konstrukcji. Przykładowo: jeśli widzisz wymieniony podnóżek, porysowane lusterko i stelaż kufra – motocykl niechybnie zaliczył wywrotkę. Zobacz stan innych części, które powinny przy takiej przygodzie ucierpieć. Jeśli zostały wymienione a nie ma śladu po tej operacji to nie wiesz jaka była skala wywrotki i jak mocno motocykl przy niej ucierpiał.
- Nie kupuj używanego motocykla bez jazdy próbnej. Nie wszystko możesz sprawdzić na zaparkowanym motocyklu (patrz na listę). Może to być problemem dla sprzedającego – być może trzeba będzie zostawić mu zabezpieczenie finansowe na czas próby. Do tej jazdy koniecznie załóż kask oraz ubranie motocyklowe. Na nieznanym motocyklu szansa na wywrotkę jest większa. W czasie jazdy dokonaj sprawdzianu wg. wcześniej przygotowanej listy zachowując szczególną ostrożność – motocykl jeszcze nie jest twój…
- Jeśli nie natrafisz na niepokojące objawy, możesz przejść do etapu ustalania ostatecznej ceny. Pamiętaj o tym, że jeśli w wyniku oględzin i wywiadu powstała wiedza o konieczności jakiś napraw lub prac serwisowych – ich koszt musi się zmieścić w planowanym budżecie. Użyj tej wiedzy do obniżenia ceny zakupu motocykla. Wypełnij umowę kupna, druk PCC. Nie zapomnij o dowodzie rejestracyjnym, potwierdzeniu opłacenia OC, karcie pojazdu, książce serwisowej i dokumentach z przeglądów. Zabierz też wszystkie komplety kluczy i sprawdź czy żadnego nie brakuje.
- Wracając nowym nabytkiem zachowaj podwójną ostrożność – po emocjach oględzin i zakupu opadnie adrenalina i może pojawić się dekoncentracja i zmęczenie. Jeśli masz przed sobą daleką drogę – zacznij ją od chwili odpoczynku.