Droga Atlantycka – obowiązkowa trasa w Norwegii
Kod: EU_NO_Droga Atlantycka
Kraj: Norwegia
Lokalizacja początku: Przystań w Sølsnes (Norwegia)
Lokalizacja końca: Trondheim (Norwegia)
Główna atrakcja: Droga Atlantycka
Trudność: 2/5
Płatna: Częściowo – Tunel Atlantycki
Długość: 285 km
Czas przejazdu: około 5 h
Promy: Tak (płatny)
Nie tylko Droga Atlantycka…
Niezwykła Droga Atlantycka jest tylko jedną z kilku atrakcji tej trasy. Zaczyna się ona na brzegu pięknego Langfjorden a kończy w urokliwym, zabytkowym mieście Trondheim. Oprócz wielu mostów, czekają na Ciebie również niezwykłe, bardzo głębokie tunele, w tym najgłębszy podmorski tunel świata. Trasa ta nadaje się dla każdego motocykla i nie wymaga górskich umiejętności od motocyklisty.
Co Cię czeka na trasie?
Początkowy odcinek drogi prowadzi Cię przez końcówkę płaskiego półwyspu na biegnący fotogenicznym łukiem most. Zjedziesz z niego na niewielką wyspę Bolsøya, gdzie zaczyna się Fannefjordtunnelen, pierwszy z szeregu podmorskich tuneli.
Tunel Fannefjord ma 2 743 m długości i 10% pochylenie jezdni. W najgłębszym miejscu sięga 101 m poniżej poziomu morza. Tunel ten uruchomiono w 1991 roku.
Po wyjechaniu z tunelu należy podążać za oznaczeniami drogi nr. 64. Niebawem wjedziesz do tunelu o nazwie Tussentunelen, tym razem biegnącego pod masywem górskim.
Tunel Tussen ma długość 2 840 m a swoją nazwę zawdzięcza górze, pod której skałami jest wydrążony. Jego budowa zakończyła się w 1990 roku. Konstrukcja stanowi skrót dla alternatywnej drogi okrążającej masyw od wschodu.
Od wyjechania z tunelu do pierwszego mostu Drogi Atlantyckiej dzieli Cię już tylko 36 km spokojnej jazdy wśród malowniczych widoków.
Droga Atlantycka
Formalnie Droga Atlantycka ma tylko 8,3 km długości. Biegnie pomiędzy wioskami archipelagu Eide. Składa się z 6 mostów:
- Little Lauvøysund (115 metrów)
- Store Lauvøysund (52 metry)
- Geitøysund (52 metry)
- Storseisundet (260 metrów)
- Hulvågen (293 metry)
- Vevangstraumen (119 metrów)
Najbardziej znanym jest most Storseisundet. Ma 23 metry prześwitu pomiędzy konstrukcją a powierzchnią morza. Jego budowa trwała aż 6 lat z powodu bardzo nieprzyjaznej w tym rejonie pogody. Prace konstrukcyjne musiano przerywać 12 razy z powodu huraganów przetaczających się po Atlantyku.
Budowa całej Drogi Atlanyckiej pochłonęła 122 miliony NOK i miała amortyzować się przez 15 lat z opłat pobieranych za przejazd. Okazało się jednak że dzięki ogromnej popularności turystycznej inwestycja ta spłaciła się w ciągu zaledwie 10 lat po których zaprzestano pobierania opłat za przejazd. W roku 2009 ilość odwiedzających Drogą Atlantycką przekroczyła 250 tysięcy na sezon.
Drogę Atlantycką warto przejechać tam i z powrotem kilka razy. Przy okazji można też skorzystać z niewielkiego parkingu i pójść na spacer ścieżką turystyczną, z której widok na mosty jest ładniejszy niż z samej drogi.
Po przejechaniu wszystkich mostów nadal będziesz znajdować się na wyspie Averøya. Podążając dalej drogą numer 64 dotrzesz do kolejnej atrakcji, przez niektórych traktowanej jako składowa Drogi Atlantyckiej czyli do Tunelu Atlantyckiego
Tunel Atlantycki
Jest to jeden z najgłębszych podmorskich tuneli świata, sięgający aż na głębokość 250 metrów pod poziomem morza. Jego długość wynosi 5 727 metrów a maksymalne nachylenie spadku to 10%. Jego budowa przysporzyła wielu problemów, gdyż w trakcie prac, w najgłębszym miejscu pod fiordem Bremsnes, nastąpił zawał co o wiele miesięcy opóźniło oddanie tunelu.
Gdy zaczynasz zjazd w głąb tunelu, po krótkim czasie możesz utracić poczucie spadku i zaczynasz mieć wrażenie że tunel biegnie poziomo. Coraz bardziej przyspieszający motocykl przypomina Ci jednak o tym, że jedziesz ostro w dół. Spójrz wtedy na mijane co jakiś czas drzwi awaryjne – wydadzą Ci się zbudowane bardzo krzywo 🙂
Ten tunel jest niestety płatny również dla motocyklistów. Opłata pobierana jest na bramce przed wjazdem do tunelu. Można płacić kartą lub gotówką (wyłącznie w NOK). Aktualne ceny sprawdzisz na tej stronie.
UWAGA: opłata za motocykl pokrywa przejazd kierowcy ale za pasażera zapłacisz dodatkowo wg. cennika.
Droga przez wyspy
Po wyjechaniu z tunelu znajdziesz się na wyspie Gomalandet. Korzystając z mostów przejedziesz kolejno przez wyspy Nordlandet, Frei i Flatset. Na tej ostatnie znowu wjedziesz w tunel.
Podwodny tunel Freifjord prowadzi z wyspy Freiu na Bergsøya. Ma długość 5 086 metrów i opada na głebokość 130 metrów poniżej poziomu morza. Otwarty został w 1992 roku.
Bergsøya opuścisz ładnym, lekko wygiętym mostem, dzięki któremu znowu powrócisz na stały ląd. Kolejny fiord pokonasz już na pokładzie promu. Wyrusza on z przystani Kanestraum i płynie do miejscowości Halsa. Rejs trwa około 20 minut. Rozkład i cennik znajdziesz na tej stronie. W przypadku tego promu przejazd kierowcy jest w cenie biletu ale za pasażera zapłacisz dodatkowo wg. cennika.
Po przeprawie kontynuujesz jazdę drogą E39. Po drodze czeka Cię jeszcze kilka małych mostów ale za nimi droga będzie spokojnie biegła wzdłóż fiordu. Gdy w miejscowości Vinjeøra zostawisz go za plecami, od przedmieść Trondheim będzie dzielić Cię około 90 km jazdy dość monotonną ale wciąż bardzo malowniczą drogą.
Trondheim – dawna stolica Norwegii
Koniec trasy czyli miasto Trondheim jest warte postoju i zwiedzenia. Powstało u ujścia rzeki Nidelvy do Trondheimsfjorden w roku 996. Wtedy nosiło nazwę Nidaros. Do 1217 roku pełniło rolę stolicy Norwegii. Od 1152 do 1537 roku było siedzibą katolickiego arcybiskupstwa Norwegii.
Trondheim leży na tyle daleko na północ że pomiędzy 20 maja a 20 lipca w nocy nie zapadają ciemności.
W mieście warto zobaczyć:
- Gotycką katedrę Nidaros (XII-XIV w.)
- Gamle Bybro – zbudowany w 1685 niezwykle charakterystyczny most z drewnianą bramą
- Zbudowaną na palach starówkę Bakklandet – drewniane domy i magazyny kupieckie z XVII i XVIII wieku
- Stojącą na cetralnym placu miasta statuę założyciela miasta Olafa Tryggvasona
UWAGA: Zwracaj uwagę na znaki drogowe – miejsca parkingowe w centrum są płatne także dla motocykli. Aby parkować za darmo szukaj miejsc oznaczonych literami MC albo zaparkuj nieco dalej od rzeki.
Przydatne linki
- Norwegia motocyklem – porady praktyczne
- Cennik Tunelu Atlantyckiego
- Rozkład i cennik promów Halsa-Kanestraum
- Oficjalna strona Katedry Nidaros
Cudnie.. w tym roku planujemy Norwegię 🙂 na pewno skorzystamy z podpowiedzi 🙂