Alpejska trasa Kaunertaler Gletscherstrasse

Alpejska trasa Kaunertaler Gletscherstrasse

Kod: EU_A_Prutz_Kaunertal
Kraj: Austria
Region: Tyrol austriacki
Lokalizacja początku: Prutz
Lokalizacja końca: Prutz
Typ trasy: tam i z powrotem
Trudność: 3/5
Płatna: Tak
Długość: 2 x 39 km (78 km)
Czas przejazdu: 55-65 min w jedną stronę
Średnie nachylenie: 10%
Maksymalne nachylenie: 12%
Maksymalna wysokość: 2742 m n.p.m.
Pokonana wysokość: 1947 m

Opis trasy

Droga o nazwie „Kaunertaler Gletscherstrasse” jest słynącą z pięknych widoków i ambitnych zakrętów wysokogórską trasą ,wspinającą się brzegami doliny na lodowiec Kaunertal. Najwyższy punkt trasy do którego możesz dojechać motocyklem położony jest na wysokości 2750 m n.p.m. Jest to moim zdaniem jedna z najpiękniejszych tras wysokogórskich w Alpach!

Wybierając tę trasę, musisz zdawać sobie sprawę iż zarówno podjazd jak i serpentyny wymagają dobrego opanowania motocykla i mogą być trudne do pokonania przy opadach lub silnym wietrze. Z racji na dużą wysokość, nawet latem, temperatury mogą okazać się zbyt niskie na typowo letnie ubranie. Przy niepogodzie warto przed wyruszeniem sprawdzić na stronie https://www.kaunertaler-gletscher.at/en/ czy trasa nie została zamknięta dla ruchu.  

Przebieg trasy

Trasa zaczyna się na skrzyżowaniu Reschen Strasse i Dorfstrasse w miejscowości Prutz. Na samym początku biegnie pomiędzy zabudowaniami miejscowości. W tym miejscu należy zachować szczególną ostrożność z racji na ciasne uliczki i pieszych poruszających się z konieczności po jezdni. Ograniczenie do 30 km/h jest tu w pełni uzasadnione.

Po opuszczeniu miejscowości otworzy się przed Tobą panorama szerokiej doliny w głębi której za około 25 km zacznie się podjazd prowadzący pod czoło lodowca. Po kilku kilometrach jazdy, po lewej stronie drogi pojawi się strumień Faggenbach, który wypływa spod południowej strony szczytu Weißseespitze (3518 m n.p.m) zamykającego dolinę Kaunertal od południa. Strumień będzie Ci teraz towarzyszył raz po lewej a raz po prawej stronie drogi. Wkrótce dolina stanie się znacznie węższa a droga coraz bardziej kręta. Czeka Cię kilka krótkich tuneli o gładkich betonowych ścianach.

Za miejscowością Grasse napotkasz bramki pobierania opłat. Dalsza, najbardziej atrakcyjna część trasy, dostępna jest wyłącznie po wniesieniu jednorazowej opłaty 14 euro za motocykl (max 2 osoby). Dwutygodniowy bilet pozwalający na wielokrotny wjazd kosztuje 21 euro. Od początku czerwca do końca sierpnia odcinek ten jest otwarty w godzinach 7:00-19:30. W pozostałych miesiącach w godzinach 7:00-17:00. Można płacić kartami i gotówką.

Płatny odcinek drogi zaczyna się na wysokości 1273 m n.p.m. Ma 29 asfaltowych serpentyn i należy do firmy „Kaunertaler Gletscherbahnen GmbH”, która jest odpowiedzialna za jego całoroczne utrzymanie, którego roczny koszt wynosi około 680 tyś. Euro.

Za bramkami dolina staje się nieco szersza i po około 8 kilometrach jazdy zobaczysz sztuczne jezioro Gepatschspeicher utworzone w latach 1961-1964. Długi na 6 km zbiornik o pojemności 140 milionów litrów zbiera wodę z okolicznych strumieni i podziemnym wodociągiem transportuje ją do oddalonej o 13 km elektrowni wodnej w Prutz. Woda spiętrzona jest przez najwyższą w Europie kamienną zaporę o wysokości 160 m. Obok zapory jest niewielki parking i mała kawiarnia w której możesz chwilę odpocząć przed najbardziej wymagającą częścią trasy.

Droga wiedzie po wschodniej stronie jeziora, około 2 kilometry na południe od jego krańca, po raz ostatni przecina strumień Faggenbach. W tym miejscu znajduje się niewielki parking – miejsce startowe dla pieszych wędrówek oraz doskonałe miejsce do wspinaczki. Zaraz za mostem zaczynają się serpentyny, które będą Ci towarzyszyć aż do samego szczytu trasy.

Dobrze wiedzieć że droga przebiega aż przez cztery alpejskie piętra roślinności:

  • Pietro pogórza (< 900 m n.p.m.) – na tej wysokości rosną lasy liściaste i mieszane oraz ulokowane są sady. Średnia roczna temperatura w tej strefie przekracza 6 stopni Celsjusza
  • Pietro reglowe (900 – 1600 m n.p.m.) – strefa zdominowana przez lasy sosnowe oraz gęste modrzewie. Średnia roczna temperatura w tej strefie to około 3 stopni Celsjusza
  • Piętro kosodrzewiny, inaczej zwane piętrem subalpejskim (1600-2100 m n.p.m.) – główną rośliną występującą w tej strefie jest Sosna limba (Pinus cembra). Występują tez karłowate odmiany olchy zielonej (Alnus alnobetula) i sosny górskiej (Pinus mugo Turra). Średnia roczna temperatura w tej strefie to około 0 stopni Celsjusza
  • Piętro halne, inaczej zwane piętrem alpejskim (2100 – 2800 m n.p.m.) – Na tej wysokości nie rosną już drzewa. Tu dominują trawy. Typowe gatunki to szarotka alpejska (Leontopodium nivale subsp. alpinum), goryczka wiosenna (Gentiana verna), pierwiosnek (Primula), jaskier lodnikowy (Beckwithia glacialis). Średnia roczna temperatura wacha się od -3 do -1 stopnia Celsjusza.

W kilku miejscach przy drodze,  znajdują się parkingi, które możesz wykorzystać, jeśli chcesz na pieszej wycieczce podziwiać alpejską faunę i florę.

Trasa do pobrania

Pobierz plik w formacie .GPX zawierający opisana trasę i wczytaj go do nawigacji GPS.

Warte odwiedzenia

Bergstation Karlesjochbahn

W najwyższym punkcie trasy znajduje się darmowy parking na którym możesz bezpiecznie zostawić motocykl i kontynuować swoją wycieczkę wjeżdżając kabinową kolejką aż na wysokość 3160 m n.p.m. skąd rozciąga się niesamowita panorama na okoliczne szczyty. Przez taras widokowy górnej stacji kolejki przebiega wymalowana linią granica pomiędzy Austrią i Włochami – świetne tło dla pamiątkowego zdjęcia.

Grota w lodowcu

                Powyżej parkingu, zaraz przy dolnej stacji kolejki, znajduje się wejście do kilkudziesięciometrowego tunelu w lodowcu, który powstał w wyniku żłobienia lodu wytopioną wodą. Tunel został poszerzony i przygotowany do odwiedzin turystów.Wejście nie wymaga żadnego specjalistycznego sprzętu, dobrze mieć przy sobie jedynie latarkę i coś ciepłego do ubrania. Niestety nie wiadomo jak długo tunel ten będzie dostępny do zwiedzania, ponieważ lodowiec z roku na rok topnieje w przerażającym tempie. Jeszcze kilka lat temu jego jęzor docierał do samego parkingu, teraz jeśli chcemy pochodzić po lodzie czeka nas dłuższy spacer pod górę po nierównym żwirowym podłożu.

Maria im Schnee

200 metrów powyżej zalewu Gepatschspeicher, na wysokości 1925 m n.p.m., schowana nieco na uboczu, znajduje się zbudowana w 1895r. przez członków niemieckiej sekcji Alpine Club Frankfurt am Main niewielka kapliczka „Maria im Schnee” co można przetłumaczyć Maria w śniegu… Miejsce warte zatrzymania i chwili kontemplacji.

Galeria

Przydatne linki

https://www.kaunertaler-gletscher.at/

https://www.kaunertal.com/de/info/kaunertal-a-z/maria-im-schnee_az-4235

https://www.tiwag.at/ueber-die-tiwag/kraftwerke/bestehende-kraftwerke/kraftwerkspark/