Motocykl na promie Gdańsk-Nynashamn

Motocykl na promie Gdańsk-Nynashamn

Pierwszy rejs promem to zawsze duże przeżycie. Twój motocykl na promie dodaje wydarzeniu nieco niepewności z racji na odmienność postępowania z jednośladem. Ten artykuł ma na celu przygotować Cię do promowej podróży. Jeśli już ją odbędziesz, zobaczysz że nie ma w tym nic trudnego ani stresującego!

Obsługiwana przez Polferries linia promowa Gdańsk-Nynashamn jest bardzo popularna wśród naszych rodaków. Dzięki niej w 18 godzin pokonasz Bałtyk i znajdziesz się niemal w samym Sztokholmie od którego dzielić Cię będzie tylko 50 km.

Promy wypływają z portu o godzinie 18:00 a przybijają o 12:00 (tak samo w obu kierunkach).

Linię obsługują na zmianę dwa promy, nieco starszy Wawel oraz nowszy Nova Star. Oba promy są dość wygodne, wyposażone we wszystko co może być przydatne w czasie tej krótkiej podróży. Wawel jest nieco mniej komfortowy, widać na nim już upływ czasu. Ma to szczególne znaczenie gdy decydujesz się na nocleg w fotelach lotniczych. Nova Star ma je znacznie wygodniejsze.

Personel obu promów jest polskojęzyczny więc poczujesz się na pokładzie jak w jednym z polskich hoteli.

Zakup biletów

Pierwszym krokiem, który musisz wykonać jest zakup biletów. Możesz tego dokonać przez strony internetowe pośredników lub oficjalną stronę armatora. Możesz je zamówić również przez telefon (+48 22 230 22 22) lub kupić osobiście w biurze sprzedaży lub w kasie terminalu promowego. Tutaj znajdziesz informacje kontaktowe.

Obowiązkowo musisz wykupić bilet  „1 osoba + motocykl” lub „2 osoby + motocykl” jeśli podróżujesz z pasażerem. Nie jest wymagany zakup kajuty ani fotela lotniczego. Motocykl na promie zmieści się zawsze więc w praktyce oznacza to że decyzję o wyjeździe możesz podjąć niemal w ostatniej chwili ale za cenę niewygody jaką jest błąkanie się po pokładach i drzemanie na podłodze.

Jeśli chcesz wypocząć i przespać wygodnie noc masz następujące możliwości:

  • Wykupienie fotela lotniczego
  • Wykupienie miejsca w kajucie 2 lub 4 osobowej dla mężczyzn lub dla kobiet
  • Wykupienie kajuty o wybranym standardzie i wielkości

Fotel lotniczy

Fotel lotniczy jest najmniej wygodną z powyższych opcji ale najtańszą i niemal zawsze dostępną. Fotele zgrupowane są w osobnych obszarach promu ale musisz się liczyć z tym że nie masz na nich prywatności i nie zastąpią one wygodnego łóżka. Jeśli masz ze sobą bagaż zdjęty z motocykla możesz go przekazać do bezpłatnej przechowalni lub trzymać pod fotelem. Fotele są numerowane a ich przydział zachodzi w momencie zakupu biletu co w przypadku internetowej rezerwacji spowoduje ich losowe przydzielenie. Jeśli jedziesz w z pasażerem lub znajomymi najprawdopodobniej nie będziecie mieli sąsiednich foteli. Możecie to zmienić dzwoniąc na infolinię i podając numer rezerwacji co może (choć nie musi) wiązać się z koniecznością dopłaty (tracisz wtedy zniżkę za zakup przez internet). Ale nic straconego – darmowej modyfikacji możesz z powodzeniem dokonać w czasie odprawy na terminalu lub w recepcji na promie. Sprawdzone!

Miejsce w kajucie

Miejsce w kajucie jest znacznie wygodniejszą opcją, uzasadnioną ekonomicznie dla osób podróżujących samotnie. Wykupując je masz do dyspozycji łóżko w konkretnej kajucie. Nie wiesz z kim przyjdzie Ci dzielić kajutę ale masz pewność że będzie to osoba tej samej płci.

Własna kajuta

Najwygodniejszą choć najdroższą opcją jest wykupienie własnej kajuty. W zależności od potrzeb może to być kajuta 2 lub 4 osobowa z oknem lub bez. Podróżując w kilka osób możecie podzielić koszty kajuty między siebie co znacząco obniży Ci koszty przeprawy.

Oprócz podstawowych, dostępne są też kajuty o podwyższonym standardzie i dodatkową usługą jaką jest darmowe śniadanie.

Kajuty najtańsze zazwyczaj wykupowane są w pierwszej kolejności, decydując się na rejs w ostatniej chwili musisz liczyć się z ich niedostępnością.

Podstawowe kajuty są niewielkie ale wygodne, mają własne łazienki i toalety, możliwość podłączenia ładowarki i powieszenia ciuchów. Otwierane są kluczem kodowym, który dostaniesz w czasie odprawy.

Ceny biletów i kajut zależą od wybranego wariantu, miejsca zakupu i terminu podróży, zazwyczaj kupując wcześniej można liczyć na nieco niższe ceny.

Po zakupie potwierdzenie rezerwacji należy wydrukować i mieć przy sobie w czasie odprawy.

Motocykl na promie – o czym warto pamiętać?

Czy musisz jakoś przygotować albo doposażyć motocykl na czas przeprawy promowej? W zasadzie nie ale warto pamiętać o kilku sprawach.

  1. Motocykl musi wjechać i wyjechać z ładowni o własnych siłach więc warto zadbać o to aby po morskiej podróży odpalił. Musisz mieć pewność stanu akumulatora i poziomu paliwa oraz wyłączenia wszystkich odbiorników prądu.
  2. Motocykl na promie pozostawiasz przez kilkanaście godzin w miejscu gdzie przewinie się sporo ludzi a więc zabezpiecz cenne i łatwo demontowalne przedmioty takie jak nawigacja GPS, kamera czy cenny bagaż przytroczony na wierzchu. Nie zostawiaj też kasku ani rękawiczek. Możesz to wszystko zostawić w kajucie albo przekazać do przechowalni bagażu (kask mieści się do większości szafek)
  3. Jeśli masz alarm, który uzbraja się samoczynnie i reaguje na ruch – wyłącz go przed opuszczeniem ładowni. Inaczej przechyły i wibracje promu mogą go co chwilę aktywizować.
  4. Motocykl na promie będzie mocowany pasem przerzuconym przez siedzenie. Czasem obsługa daje czyste szmatki pod taśmę a czasem nie. Zabierz swoją jeśli nie chcesz zabrudzić siedzenia.
  5. Taśmę do mocowania motocykla i kliny pod koła dostaniesz od załogi, nie musisz ich przywozić ze sobą.
  6. W czasie rejsu nie będzie możliwości zejścia do motocykla. Wszystko czego możesz potrzebować  w czasie rejsu, musisz zabrać ze sobą. Warto o tym pamiętać pakując się na wyjazd. Konieczne ubrania, kosmetyki, lekarstwa i elektronikę najlepiej mieć w jednej torbie, którą zabierzesz ze sobą. Reszta bagażu może zostać w kufrach. Targanie niepotrzebnego bagażu po wysokich i wąskich schodach nie należy do przyjemności.

Na terminalu promowym

Terminal w Gdańsku znajduje się na Westerplatte przy ulicy Mjr. Sucharskiego 70. Od strony miasta prowadzi do niego droga numer 89. Dokładna lokalizacja GPS:  54.404811, 18.678849 (54°24’17.3″N 18°40’43.9″E)

Terminal w Nynashamn znajduje się przy samej drodze numer 73 pod adresem Nynäsvägen 2B. Dokładna lokalizacja GPS: 58.904955, 17.956001 (58°54’17.8″N 17°57’21.6″E)

Na terminalu należy stawić się najpóźniej na 90 minut przed wypłynięciem. Armator nie gwarantuje zaokrętowania jeśli stawisz się później. Jeśli możesz przyjedź tam co najmniej 2 godziny przed rejsem gdyż motocykl na promie jest ustawiany zazwyczaj na początku załadunku.

Po wjechaniu na teren terminala podążaj za strzałkami z nazwą portu docelowego i kieruj się do bramek (podobnych do tych na autostradach). Tam należy okazać dowód tożsamości (paszport lub dowód osobisty) oraz wydruk rezerwacji. Osoba odprawiająca wyda karty pokładowe dla każdej osoby oraz dla motocykla. Jeśli masz wykupioną kajutę to karta przypisana do osoby jest jednocześnie kluczem do drzwi. W okienku dostaniesz pierwsze wskazówki gdzie masz się ustawić w oczekiwaniu na załadunek. Motocykliści zazwyczaj proszeni są o ominięcie całej kolejki i ustawienie się na jej początku.

Generalną zasadą jest szczegółowe wykonywanie poleceń obsługi, która jest odpowiedzialna za załadunek i bezpieczeństwo na promie. Przed wjazdem na rampę załadunkową twoje bilety zostaną ostatecznie zweryfikowane i dowiesz się gdzie masz ustawić motocykl.

W ładowni

Poruszając się po pokładzie zachowuj szczególną ostrożność. Jedź powoli i kieruj się wskazaniami obsługi. W czasie deszczu pokład może być mokry i śliski więc uważaj aby się nie wywrócić. Zwracaj uwagę na manewrujące pojazdy – najprawdopodobniej twoje miejsce będzie gdzie pomiędzy ciężarówkami a ich kierowcy mogą Cię nie zauważyć przy cofaniu i parkowaniu.

Obsługa wskażę Ci dokładne miejsce postoju uwzględniając położenie mocowań w pokładzie. Ustaw motocykl na bocznej podpórce i zostaw go na biegu. Pracownik linii promowych wyda Ci taśmę i kliny. Jeśli nie masz doświadczenia w obsłudze pasa mocującego poproś o jego zamocowanie. Kliny wbij pod koła tak aby motocykl nie mógł się przemieścić ani do przodu ani do tyłu.

Jednostki pływające do Szwecji nie są duże i trudno się na nich zgubić ale warto zapamiętać gdzie stoi twój motocykl na promie gdyż kolejne zaparkowane pojazdy mogą go całkowicie zasłonić. Wtedy pomagają oznaczenia na burtach i klatkach schodowych. Zapamiętaj też numer pokładu samochodowego aby jutro wrócić na właściwy poziom.

Po upewnieniu się że motocykl jest bezpieczny udaj się do najbliższych drzwi. Jeśli są zamknięte użyj kolorowego „grzybka” zamontowanego na ścianie. To pneumatyczne otwieranie włazu. Dalej czeka Cię wspinaczka dość stromymi schodami ku pokładowi na którym spędzisz noc.

Na pokładzie

Na obu promach możesz zjeść posiłek lub napić się kawy w barze lub restauracji. Na pokładzie słonecznym w sezonie letnim działa też kiosk z grillowym fast-foodem i piwem. Na promach jest też sklep i dyskoteka.

Przy ładnej pogodzie warto jest spędzić trochę czasu na pokładzie słonecznym z którego można podziwiać morze i mijane statki.

Palenie na pokładach promów objęte jest szczególnymi ograniczeniami – na zewnętrznym pokładzie wyznaczone są specjalne strefy w których jest ono dozwolone. Poza nimi próba oddania się nałogowi jest dość szybko pacyfikowana przez ochronę.

Pamiętaj też o wyłączeniu roamingu danych w telefonie komórkowym. Po utracie zasięgu stacji bazowych położonych na lądzie telefon przełączy się do pokładowej sieci komórkowej, która nie jest ujęta w normalnych cennikach operatorów komórkowych. Opłaty za połączenia i transfer danych naliczane są wtedy zgodnie z cennikiem armatora i są bardzo wysokie.

Na pokładzie dostępne jest Wi-Fi. W czasie postoju w portach jest ono darmowe, po wypłynięciu w morze wymaga wykupienia pakietu zgodnie z cennikiem (kilka do kilkunastu  euro za czas całego rejsu)

Opuszczenie promu

Do momentu przybicia do nabrzeża pokład samochodowy jest niedostępny – klatki schodowe są zamknięte i pilnowane przez ochronę. Masz więc czas na spokojne zjedzenie śniadania, spakowanie się i oglądanie wejścia do portu z wysokości pokładu. Z powodu sprzątania kajuty należy opuścić mniej więcej na 30 minut przed końcem rejsu – jest to ogłaszane przez okrętowy radiowęzeł. Z niego także dowiesz się od kiedy możesz zejść do motocykla. Gdy do niego dotrzesz, zdemontuj taśmę i usuń kliny. Jeśli nie wiesz jak odblokować zacisk pasa – poproś obsługę o zdjęcie taśmy. Bez pośpiechu ale sprawnie przygotuj się do jazdy. Z uruchomieniem silnika poczekaj na sygnał obsługi. Opuść ładownie zgodnie z jej wskazówkami.

Zaraz po zjechaniu z promu (po obu stronach Bałtyku) możesz natrafić na policyjną kontrolę trzeźwości. Policja doskonale zdaje sobie sprawę z tego, iż część pasażerów promu wykorzystuje rejs na intensywne spożywanie trunków. Poranna kontrola może sprawić spory problem kierowcom jako że prom opuścić trzeba a zjechać na bok nie ma gdzie. Przy recepcji znajduje się alkomat choć tuż przed wyjazdem z promu nie będzie on w stanie wiele pomóc – pamiętaj o tym w czasie rejsu.

Jeśli planujesz dalszą podróż w kierunku Sztokholmu rozważ skorzystanie z alternatywnej trasy omijającej autostradę. Jej opis znajdziesz tutaj. Zapoznaj się też z informacjami praktycznymi o podróży motocyklem przez Szwecję.

Przydatne linki

Galeria zdjęć