Motocykl turystyczny
Jaki motocykl turystyczny wybrać i jak go wyposażyć?
Pojecie turystyki motocyklowej można definiować na wiele sposobów, podobnie trudno jednoznacznie określić motocykl turystyczny. Dla jednych turystyką będzie jednodniowy wyjazd nad jezioro, dla innych wielotygodniowa wyprawa przez bezdroża Azji. Wypad za miasto można zrealizować praktycznie na każdym jednośladzie, wliczając w to nawet małe skutery. Dwutygodniowy wypad w Alpy czy do Chorwacji jest do zrobienia na większości motocykli. Do wyprawy po odległych bezdrożach, można wybrać już tylko pojedyncze modele niektórych producentów.
Dużo też zależy od twojego sposobu podróżowania i przyzwyczajeń. Możesz przemieszczać się od hotelu do hotelu, jeść w restauracjach, wybierać głównie dobrej jakości drogi, startując tylko w ciepłe i pogodne dni. Alternatywnie, możesz spać w namiocie rozbitym na odludziu, samodzielnie przygotowywać wszystkie posiłki i nie rezygnować z jazdy bez względu na warunki atmosferyczne. W obu tych przypadkach ilość bagażu i metoda jego przewożenia będzie zupełnie inna a motocykl i wyposażenie będzie musiało sprostać innym wymogom.
Właściwe pytanie powinno zatem brzmieć: jaki powinien być TWÓJ motocykl turystyczny?
W najkorzystniejszej sytuacji znajdujesz się kupując nowy motocykl. Możesz wtedy wybrać i doposażyć najbardziej pasujący Ci model turystyczny – jedynie budżet stanowi ograniczenie. A że każdy producent motocykli ma kilka propozycji dla turystów – jest w czym wybierać! Poniżej znajdziesz kilka wybranych przykładów, wypisanych w porządku alfabetycznym:
- BMW F650 GS
- BMW K1200 LT
- BMW K1600 GT
- BMW R1150 GS
- BMW R1200 GS
- BMW R1250 GS
- Honda Africa Twin
- Honda Goldwing
- Honda NC750X
- Honda NT700 Deauville
- Honda ST 1300A Pan-European
- Honda Transalp
- Honda Varadero
- Kawasaki KLE 650 Versys
- Suzuki V-Strom 1000
- Suzuki V-Strom 650
- Yamaha Fazer (kilka modeli)
- Yamaha FJR 1300
- Yamaha XT 1200 Z Super Tenere
- …zaproponuj w komentarzu swojego faworyta!
Jeśli jednak masz już pojazd i nie chcesz kupować kolejnego, możesz spróbować dostosować go do potrzeb turystyki.
Co czyni motocykl turystycznym? Na co zwracać uwagę? Poniżej znajdziesz te cechy motocykla, które moim zdaniem są najważniejsze w turystyce motocyklowej:
Dopasowany do twojego stylu i sposobu jazdy
Motocykl turystyczny musi umożliwiać Ci podróżowanie w sposób, który preferujesz. To podstawowe kryterium determinujące pozostałe wybory. Jeśli lubisz szybką turystykę, przemierzanie setek kilometrów dziennie i rozwijanie dużych prędkości to potrzebujesz maszyny sportowo-turystycznej. Jeśli lubisz jazdę w terenie, po szutrach i trudno dostępnych drogach to wybierz turystyczne enduro. A może wolisz spokojne przemierzanie dróg wraz z innymi członkami klubu i nie widzisz się na niczym innym niż cruiser? Wybór rodzaju motocykla jest tu kluczowy i ma zasadniczy wpływ na to jaki charakter będzie miała twoja turystyka…
Wygodna pozycja ciała
W czasie podróży będziesz w siodle spędzać wiele godzin dziennie. Pozycja w jakiej dosiadasz motocykla ma ogromne znaczenie. Pochylenie tułowia jest kompromisem pomiędzy szybkością a wygodą. Jeśli preferujesz maszyny sportowe to musisz liczyć się z tym, że pozycja kierowcy nie jest na nich dogodna do wielogodzinnej jazdy. Musisz wtedy planować częstsze przerwy i krótszy czas jazdy…
Ja wolę pozycję wyprostowaną, typową dla turystycznego enduro. Barki i ramiona są przy niej odciążone, plecy wyprostowane, mięśnie karku rozluźnione. Możesz wtedy bez problemu rozglądać się po okolicy nie zadzierając głowy.
Gdy siedzisz, twoje kończyny nie powinny być zbyt mocno ugięte, stopy powinny wygodnie opierać się na podnóżkach.
Swoją pozycję możesz w pewnym zakresie modyfikować poprzez zastosowanie akcesoriów takich jak kanapa o innej wysokości, adaptery przesuwające podnóżki, akcesoryjną kierownicę o innym kształcie lub ekspandery podnoszące punkt jej zamontowania.
Ochrona przed wiatrem, wodą i zimnem
Motocykl turystyczny musi dobrze chronić Cię przed strumieniem pędzącego powietrza. Szeroka owiewka i wysoka szyba odchyla powietrze na boki i ku górze. Podobną rolę pełnią handbary czyli osłony dłoni, dodatkowo chroniąc palce przed kamieniami i gałęziami. Jeśli w twoim motocyklu brak jest takich osłon lub ich działanie jest niewystarczające, z pomocą przychodzą akcesoria specjalizowanych firm takich jak Givi, Wunderlich, SW-Motech czy Touratech. Do większości motocykli znajdziesz turystyczne szyby, deflektory lub akcesoryjne handbary.
Poza osłonami warto zainwestować w ogrzewane manetki. Jeśli twój motocykl nie ma ich zamontowanych fabrycznie lub nie są dostępne jako wyposażenie dodatkowe, z powodzeniem możesz sięgnąć po akcesoryjne, dobrane do właściwej średnicy rury kierownicy. Dodatkowy komfort termiczny możesz uzyskać gdy wyposażysz motocykl w podgrzewaną kanapę (wyposażenie opcjonalne lub akcesoryjne). Jeśli zamierzasz stosować elektrycznie ogrzewaną odzież to będziesz potrzebować gniazda 12V lub USB, wyprowadzanego w okolicy siedzenia.
Miejsce na bagaż – kufry lub sakwy
Motocykl turystyczny musi pozwalać na zabranie dużej ilości bagażu. Jego rodzaj i objętość zależy od rodzaju i długości wyjazdu. Najwygodniejszym rozwiązaniem dla turystów są zamykane na klucz kufry z tworzywa sztucznego lub aluminium. Zapewniają one ochronę bagażu przed wilgocią, brudem i amatorami cudzej własności. Największą pojemność ma zazwyczaj kufer centralny, mocowany za plecami pasażera. Nieco mniejsze są kufry boczne.
Aby zamontować kufry, potrzebujesz dedykowanych uchwytów na nadwoziu. Niektóre motocykle są w nie wyposażone fabrycznie, do niektórych można zastosować stelaże akcesoryjne. Są też motocykle, do których zamontowanie kufrów jest niemożliwe. Wtedy możesz rozważyć użycie sakw tekstylnych lub skórzanych. Słabiej chronią bagaż przed wodą i kradzieżą ale pozwalają zapakować bagaż na każdy niemal motocykl.
Przestrzeń bagażową można nieco powiększyć stosując dodatkowe torby. Możesz dokupić tankbag czyli torbę na zbiornik, torby na gmole czy wałek na lagi. Jeśli nie zabierasz w podróż pasażera, na jego miejscu możesz umieścić całkiem sporą, wodoodporną torbę. Ważne jest, aby łączna waga kierowcy, pasażera i całego bagażu nie przekroczyła dopuszczalnej ładowności motocykla a ładunek był zamocowany stabilnie i równomiernie.
Bezobsługowy napęd – wał lub automatyczne smarowanie łańcucha
Do turystyki najwygodniejszym rozwiązaniem transmisji mocy jest wał napędowy. W trakcie podróży pozostaje totalnie bezobsługowy. Jest niewrażliwy na warunki pogodowe, nie wymaga żadnych zabiegów i regulacji pomiędzy przeglądami. Niestety w wał wyposażone są tylko większe i droższe turystyki. Pozostałe motocykle, w przeważającej większości, wykorzystują łańcuch napędowy.
W czasie podróży motocykl turystyczny musi pokonywać znaczne odległości, a łańcuch powinien być regularnie smarowany. Ręczne nakładanie smaru aerozolem zaczyna wtedy przeszkadzać, wypada bowiem co najmniej raz dziennie. Pomocne jest zamontowanie automatycznej olejarki która w czasie jazdy samoczynnie aplikuje olej na ogniwa łańcucha. Zdejmuje to z Ciebie konieczność powtarzania dość niewygodnej i brudnej czynności oraz wydłuża żywotność zestawu napędowego. Po uzupełnieniu zbiornika urządzenia (250-300 ml oleju) możesz zapomnieć o nim go na 3 – 4 tysiące kilometrów. Dodatkowo, z pomocą panelu sterującego, ustawiasz intensywność smarowania w zależności od potrzeb, co pozwala uniknąć rozbryzgów i plam oleju.
Na rynku znajdziesz automaty kilku producentów, najbardziej znane to Scottoiler, Motooiler, Lubrixa.
Pojemny zbiornik paliwa
Nie w każdej podróży będziesz mieć ciągły dostęp do stacji paliw. Są rejony w których stacje oddalone są od siebie o kilkaset kilometrów. Aby uniknąć przewożenia paliwa w kanistrze, warto wybrać motocykl o dużym zbiorniku. Zapas paliwa powinien pozwalać na pokonanie 300-350 km bez konieczności tankowania. Bardzo przydatny jest też wskaźnik poziomu paliwa i sygnalizacja rezerwy – wciąż zadziwiają mnie nowoczesne motocykle pozbawione tego podstawowego wyposażenia (np. Honda VT750S)
Duże przebiegi między przeglądami
Konieczność regularnego serwisowania motocykla wypada zazwyczaj co 10 tysięcy kilometrów. Wybierając motocykl do turystyki warto uwzględnić ten parametr i poszukać modelu z przeglądem zalecanym co 12 a może nawet co 15 tysięcy km. Przebiegi międzyprzeglądowe krótsze niż twoja podróż, wymuszą jej przerwanie wizytą w serwisie lub samodzielną obsługą.
Zapas mocy
Motocykl turystyczny będziesz wykorzystywać obciążony bagażem, a nierzadko również i pasażerem. Jadąc w górach lub wyprzedzając innych na krętych drogach musisz dysponować wystarczającą mocą silnika aby bezpiecznie wykonywać manewry. Wybierając motocykl, planując trasę i dobierając kompanów podróży, uwzględnij pojemność i moc silnika twojego pojazdu.
Łatwość naprawy
Dobrze, jeśli twój motocykl da się naprawić samodzielnie. Dla wielu podróżników motocyklowych jest to krytyczny parametr. Niestety, nowoczesne motocykle najczęściej wymagają profesjonalnego warsztatu z dostępem do interfejsu serwisowego. Wybierając motocykl do turystyki zadbaj, aby był on popularny i serwisowany w wielu krajach. Awaria unikatowego modelu motocykla może skończyć się powrotem na lawecie.
Wydajne oświetlenie
Prędzej czy później będziesz prowadzić motocykl po zmroku. Nie polecam tego, ale czasami nie ma innego wyjścia. Gdy taki nocny odcinek wypadnie w górach lub lasach, zobaczysz tylko to, co oświetli twój motocykl. Dlatego motocykl turystyczny powinien mieć mocne i skuteczne oświetlenie. Jeśli fabryczne oświetlenie motocykla nie daje wystarczająco dobrego pola widzenia nocą, warto dokupić lampy doświetlające. Oferta akcesoryjnego oświetlenia jest bardzo bogata i do każdego motocykla można coś dobrać.
Miejsce do zamocowania nawigacji
Motocykl turystyczny powinien mieć możliwość zamontowania nawigacji GPS. Niektóre modele motocykli są sprzedawane z fabrycznymi uchwytami, do pozostałych mocowanie należy dokupić (najczęściej uchwyt sprzedawany jest w zestawie z nawigacją). Nawigacja powinna być zamocowana w polu widzenia tak, aby nie zmuszać do odwracania wzroku od drogi. Mocowanie musi być sztywne, aby ekran nie drżał w czasie jazdy. Dobrze, aby urządzenie było zabezpieczone przed kradzieżą.
Oprócz mechanicznego zamocowania, twój GPS będzie potrzebował zasilania. Możesz do niego poprowadzić kabel USB od ładowarki wetkniętej w gniazdo zapalniczki. Najlepiej jednak sprawdza się dedykowane przyłącze, na stałe wpięte w instalację motocykla.
Możliwość ładowania urządzeń w czasie jazdy
W czasie podróży warto mieć możliwość ładowania rożnych urządzeń elektronicznych, nie tylko nawigacji GPS. Z tego powodu warto wyposażyć motocykl turystyczny w jeden lub kilka punktów zasilania w standardzie USB oraz przestrzeń do bezpiecznego umieszczenia ładowanych urządzeń. W niektórych modelach motocykli takie miejsce znajdziesz pod siedzeniem lub w specjalnym, zamykanym schowku. Jeśli miejsce jest za małe, urządzenia możesz umieścić w tankbagu lub kufrze. Zasilanie doprowadzisz tam kablem z ładowarki w gnieździe zapalniczki.
Centralna podpórka
W czasie pakowania i mocowania bagażu, kontroli poziomu oleju, ręcznego smarowania łańcucha i wielu innych codziennych czynności bardzo przyda Ci się centralna podpórka. Dzięki niej twój motocykl będzie stał stabilnie i prosto a tylne koło będzie się swobodnie obracać. “Da się żyć” bez centralnej podpórki, ale każdy turysta chwali sobie wygodę jaką daje to proste urządzenie. Część motocykli ma ją w standardzie, do pozostałych zazwyczaj można dokupić fabryczna lub akcesoryjną. Polecam!
Mam nadzieję, że tych kilka uwag pomoże Ci dopasować twój motocykl do turystyki. Zachęcam Cię do podzielenia się uwagami i własnymi pomysłami w komentarzu poniżej.
Cześć co myślicie o Honda ST 1300A Pan-European na pierwszy motocykl ?
VFR 800 to przykład idealnego motocykla sportowo -turyst.. Bak 21l spalanie przy prędkościach do 140 ok.5l czyli zasięg do 400km. Idealna osłona przed wiatrem, świetne reflektory, wygodna pozycja choć już nieco sportowa, wygodna kanapa, przegląd co 12 tys i wiele akcesoriów do montażu kufrów oraz silnik robiący przebiegi do 200tys. Używam i polecam do turystyki szosowej.
Zapomniałeś napisać tylko, że przy wolnej jeździe masz ugotowane jajka na twardo bo powietrze z chłodnicy daje właśnie w tę część ciała. Reszta się zgadza poza spalaniem bo do 140 pali ok. 6.5.
Też dziwi mnie brak TDM. Jeżdżę na takim już 4 lata i według mnie to bardzo wdzięczne moto do turystyki. Może nie jakieś spektakularne trasy typu Azja czy Afryka, ale Europę spokojnie można “ogarnąć”. :))
Popieram w całości, 12 lat jeździłem i nigdy mnie nie zawiodła. Solo ideał, we dwoje trochę koni by się przydało, ale tylko przy wyższych szybkościach np. 140
Znalazł się Fazer a nie ma TDM poczynając od babci na 900 kończąc. Poza tym Tigery 800 i 1200. Jeszcze żeby się czepiać nie wiem dlaczego centralny kufer ma być największy?
Alek.. bój się Boga!!!… jak mogłeś pominąć choppery!!!… oczywiście znasz moje zdanie na ich temat, że to motągi dla dziadków… ale jednak. A z drugiej strony co w tym zestawieniu robi Fazer?.. bo jak Fazer to czemu nie CB500 itp.??
Masz absolutna rację! Myśląc o motocyklu do turystyki nie można pominąć ani wykluczyć żadnej kategorii! Sam kilka razy towarzyszyłem chopperom na różnych wyjazdach. Na jednym z bardziej udanych rodzinnych wyjazdów w Alpy jechała z nami Honda CB500 i pomimo obładowania – świetnie dawała radę.
To problem wszelkich list i wyliczeń… Nie da się uwzględnić każdego motocykla i zawsze zawartość listy jest dyskusyjna. Wpisałem te motocykle, które mi osobiście bardziej kojarzą się z turystyką. A Fazer? No cóż, złapałeś mnie 🙂 Mam do niego słabość, bo był towarzyszem w moich pierwszych poważniejszych trasach a i w ostatnie wakacje przez dwa tygodnie widziałem go wciąż w lusterku…
Bardzo dziękuję Ci za uwagę… a może masz własne propozycje do tej listy?